Outi Kotalan kuva.

Johtava asiantuntija ja palvelumuotoilija Outi Kotala

Seuraavan uratarinamme esittelyssä on johtava asiantuntija ja palvelumuotoilija Outi Kotala. Kuka olet? Olen Outi Kotala, johtava asiantuntija ja palvelumuotoilija Istekin johtamisen ja uudistamisen liiketoimintayksiköstä. Olen osa Istekin asiakaskokemuksen kehittämisen ja palvelumuotoilun tiimiä, jossa saan tehdä töitä kahdeksan muun rautaisen palvelumuotoilun ja käyttökokemussuunnittelun supersankarin kanssa. Miten päädyit Istekille töihin? Vaikka sanotaan, että harvemmin tullaan kotoa töihin hakemaan, niin minulle kävi miltei näin! Ilmoitin LinkedInissä, että etsin töitä. Pian nykyinen liiketoimintajohtajamme Mervi Avelin, jonka kanssa olin tavannut lyhyesti edellisen työnantajani aikoina, otti minuun yhteyttä ja kysyi, olenko koskaan kuullut yrityksestä nimeltä Istekki. Siitä se sitten lähti, ja tässä ollaan: takana on kohta kaksi vuotta istekkiläisyyttä ICMT-palveluiden ja sosiaali- ja terveyspalveluiden muotoilun parissa. Mikä on roolisi Istekillä ja mitä toimenkuvaan kuuluu? Teen strategisen tason palvelumuotoilua sekä asiakkaittemme digipalveluiden ja toimintamallien muotoilun saralla että myös Istekin sisäisiin toiminnan kehittämistarpeisiin. Työtehtäviini kuuluu muun muassa käyttäjänäkökulman tuominen palveluiden suunnitteluun ja asiakastarpeiden selvittäminen, Istekin tuottamien palveluiden ja projektien vaikuttavuuden mittaamisen kehittäminen, käytettävyystutkimusten ja käyttäjätestien vetäminen sekä yhdessä eri kohderyhmien kanssa tehtävän palveluiden yhteiskehittämisen fasilitointi. Miten koet työsi merkityksellisyyden? Istekillä minulla on mahdollisuus päästä vaikuttamaan todella tärkeisiin, jokaista hyvinvointialueen asukasta koskettaviin palvelukokonaisuuksiin. Muotoilijana tähtään pitkäjänteiseen palveluiden kehittämiseen asiakasorganisaatioiden kanssa, ja koen, että in-house-yhtiössä tällainen strategisen tason muotoilukumppanuus on helpommin saavutettavissa oleva tavoite. Mikä on parasta työssäsi? Työhöni merkityksellisyyttä tuovat ensinnäkin asiakkaat, etenkin siellä olevat työntekijät ja asiantuntijat, ja tietysti ne loppuasiakkaat eli kaikki sote-palveluita käyttävät. Oma muotoilutiimimme ja esihenkilöni ovat ihan huippuja, ja se syy, jonka ansiosta jaksan pähkiä vaikeitakin suunnitteluhaasteita. Istekissä on hyvä työyhteisö, olemme oikealla asialla!

Johtava asiantuntija ja palvelumuotoilija Outi Kotala Read More »

Istekki Oy valitsi uudeksi hallituksen jäseneksi Jouni Kurolan

Istekkii Oy:n hallitus on saanut uuden jäsenen, kun Jouni Kurola on valittu hallitukseen 22.1.2025. Kurola toimii tällä hetkellä palvelualuejohtajana Pohjois-Savon hyvinvointialueella sairaalapalveluissa sekä professorina Itä-Suomen yliopistossa (UEF). Hänen asiantuntemuksensa terveydenhuollon ja julkisen sektorin johtamisessa tuo arvokasta osaamista Istekin hallitustyöskentelyyn. Lämpimästi tervetuloa mukaan hallitukseen Jouni! Istekki Oy:n hallitus: Ilkka Luoma (puheenjohtaja) Jaakko Kekoni (1. varapuheenjohtaja) Jori-Pekka Träskbäck (2. varapuheenjohtaja) Satu Keskitalo-Makkonen Jouni Kurola Vesa Lötjönen Terhi Nevala Kati Sweeney Timo Tiainen

Istekki Oy valitsi uudeksi hallituksen jäseneksi Jouni Kurolan Read More »

Sini Lindroosin kuva. Hän on kuvassa syksyisessä metsässä istumassa kahden koiransa kanssa.

Strateginen muotoilija ja fasilitaattori Sini Lindroos

Olen Sini Lindroos, strateginen muotoilija ja fasilitaattori. Olen työskennellyt alalla vuodesta 2001, ja urani aikana olen toiminut muun muassa UX-suunnittelijana, käytettävyysasiantuntijana ja palvelumuotoilijana. Ennen Istekille tuloani työskentelin konsulttina pääasiassa julkishallinnon projekteissa monitoimittajaympäristöissä. Sain olla mukana ratkaisemassa monimutkaisia haasteita, jotka vaativat eri sidosryhmien, toimittajien ja menetelmien yhdistämistä. Huomasin kuitenkin, että näiden tarpeiden yhteensovittaminen vaati taitoja, joita palvelumuotoilu yksin ei riittävästi tarjonnut. Tämä sai minut tutustumaan fasilitointiin ja kouluttautumaan fasilitaattoriksi. Sittemmin olen täydentänyt osaamistani opiskelemalla myös ratkaisukeskeisiä menetelmiä ja sidosryhmien johtamista.   Miten päädyit Istekille töihin? Päädyin Istekille vuonna 2022, kun kuulin, että yrityksessä halutaan panostaa palvelumuotoiluun ja hyödyntää muotoilun menetelmiä kehittämistyössä. Koin, että osaamisestani olisi hyötyä Istekillä, ja samalla ajatus paluusta in-house-taloon konsulttivuosien jälkeen houkutteli. Istekin projektien monipuolisuus ja vaihtelevat asiakashaasteet kiinnostivat – täällä pääsen jatkuvasti oppimaan ja kehittymään.   Mikä on roolisi Istekillä ja mitä toimenkuvaan kuuluu? Roolini Istekillä on strateginen muotoilija ja fasilitaattori. Tehtäväni ovat monipuolisia ja keskittyvät erityisesti käyttäjälähtöisten palveluiden kehittämiseen, monimutkaisten haasteiden ratkaisemiseen sekä ryhmäprosessien tavoitteelliseen ohjaamiseen. Lisäksi tuen organisaatiotamme hyödyntämään palvelumuotoilun menetelmiä ja järjestän fasilitointikoulutuksia työntekijöille. Fasilitaattorina autan ryhmiä löytämään yhteisen suunnan ja saavuttamaan konkreettisia tuloksia. Fasilitointi on tavoitteellista ryhmäprosessin ohjaamista, jossa fasilitaattori toimii neutraalina osapuolena sisällön suhteen. Fasilitoinnin tarkoituksena on luoda ryhmälle yhteinen suunta, johon kaikki voivat sitoutua. Tavoitteena on edistää osallistumista, lisätä yksilöiden motivaatiota ja vahvistaa kokemusta työn merkityksellisyydestä. Fasilitoinnissa on merkityksellistä tavoitteellisuus; se ei ole vain vapaata keskustelua, vaan sillä on selkeä päämäärä, kuten haasteiden ratkaisu, päätöksenteon tukeminen tai uusien ideoiden kehittäminen. Fasilitaattorin rooliin kuuluu varmistaa, että ryhmä toimii rakentavasti ja pysyy keskittyneenä tavoitteisiin. Fasilitaattori ei ota kantaa keskusteltavaan sisältöön tai asetu kenenkään mielipiteiden puolelle, vaan auttaa ryhmää etenemään kohti yhteisiä ratkaisuja. Joskus tällainen ulkopuolinen apu on tärkeää, kun pyritään löytämään ratkaisuja asioihin, jotka herättävät voimakkaita tunteita. Yksinkertaisuudessaan fasilitointi on ryhmäprosessien ohjaamista niin, että ne pysyvät tavoitteellisina ja toimivina. Hyvin toteutettu fasilitointi tukee osallistujia näkemään työnsä merkityksen ja ymmärtämään, miten eri asiat liittyvät toisiinsa.   Miten koet työsi merkityksellisyyden? Koen työni merkitykselliseksi, koska saan olla mukana ratkaisemassa monimutkaisia haasteita ja luomassa palveluita, joilla on suoraa vaikutusta suomalaiseen yhteiskuntaan ja kansalaisiin. Minulle on tärkeää, että työni liittyy isompaan hyvään – haluan olla mukana rakentamassa sujuvampaa yhteiskuntaa, jossa kaikkien ääni kuuluu ja palvelut ovat käyttäjille aidosti tarpeellisia ja saavutettavia. Fasilitointi tuo työhöni merkityksellisyyttä, koska se yhdistää eri sidosryhmien tarpeet ja näkökulmat ja auttaa osallistujia ymmärtämään työnsä osana suurempaa kokonaisuutta. On erityisen palkitsevaa nähdä, kuinka fasilitointi lisää yksilöiden motivaatiota ja auttaa heitä kokemaan työnsä merkitykselliseksi. Työni tavoitteellisuus on keskeinen osa merkityksellisyyttä – fasilitointi johtaa konkreettisiin tuloksiin, kuten päätöksiin, ratkaisuihin tai innovaatioihin. Minulle on myös tärkeää luoda turvallinen ja tasapuolinen ympäristö, jossa kaikki voivat osallistua.   Mikä on parasta työssäsi? Parasta työssäni on sen monipuolisuus ja haasteellisuus. Istekin projektit ovat hyvin erilaisia, ja päivät vaihtelevat projektien haasteiden mukaan. Tämä tekee työstä mielenkiintoista ja motivoivaa – jokainen päivä tuo mukanaan uusia tilanteita ja mahdollisuuksia ylittää itsensä. On myös hienoa nähdä, kuinka fasilitoinnin ja muotoilun menetelmät auttavat ryhmiä saavuttamaan konkreettisia tuloksia ja tuottamaan merkityksellisiä palveluita. Erityisen palkitsevaa on nähdä, kuinka fasilitoinnin avulla yksilöiden motivaatio kasvaa, kun he kokevat työnsä merkitykselliseksi ja ymmärtävät, miten heidän panoksensa liittyy kokonaisuuteen. Olen myös saanut käyttää osaamistani muiden fasilitointitaitojen kehittämiseen, mikä vahvistaa kokemusta työni vaikuttavuudesta ja arvosta.

Strateginen muotoilija ja fasilitaattori Sini Lindroos Read More »

Kuvituskuva, jossa on lakia kuvastava nuija ja hankintoja kuvastava ostoskori.

Hankintalain muutoksiin liittyvä lausuntokierros alkoi

Hallitusohjelmaan kirjattu hankintalain uudistuksen valmistelu on edennyt siten, että lakiluonnoksen lausuntokierros on alkanut. Nyt on aika vaikuttaa! Hallitusohjelman mukaisesti ehdotuksessa esitetään sidosyksiköiden käytön rajoittamista hankintojen toteuttamisessa asettamalla sidosyksikön omistukselle yleisen edun huomioon ottava vähimmäisomistusosuutta koskeva vaatimus (10 prosenttia). Lausuntopalvelu.fi-sivuston mukaan lausuntopalaute on tärkeä osa varsinaisen hallituksen esityksen valmisteluun kuuluvaa vaikutusarviointia. Lausuntoa pyydetään erityisesti hankintojen valmistelusta ja sidosyksiköiden käytön rajoituksesta sekä niitä koskevien muutosehdotusten vaikutuksista. Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 11.3.2025 Lausuntopalvelu.fi:n kautta. Kannustamme hankintayksiköitä analysoimaan, mitä heille tarkoittaisi sääntely, joka estää tai merkittävästi rajoittaa sidosyksiköiden käyttöä. Jättäkää lausuntonne, sillä nyt on tilaisuutenne vaikuttaa. Istekki on osaltaan myös jättämässä lausunnon asiasta.

Hankintalain muutoksiin liittyvä lausuntokierros alkoi Read More »

Muutospäällikkö Pekka Lehtisen kuva. Hän istuu kuvassa keinussa syksyllä. Maassa on kellastuneita lehtiä.

Muutospäällikkönä Istekillä – Pekka Lehtinen

Olen Pekka Lehtinen, 40-vuotias muutospäällikkö Pirhan muutoshallinnassa. Olen alun perin Rovaniemeltä lähtöisin ja asunut Tampereella reilut 12 vuotta. Matkan varrella olen asunut muun muassa kolme vuotta Dublinissa. Koulutukseltani olen tietojenkäsittelyn tradenomi. Perheeseeni kuuluu oman 7-vuotiaan poikani lisäksi tyttöystäväni ja hänen 14-vuotias tyttärensä.   Miten päädyit Istekille töihin? Päädyin Istekille työskenneltyäni reilun vuoden Tampereen kaupungin lähituen esihenkilönä ja työnjohtajana. Tuolloisesta firmastani lähti moni muukin Istekille, ja kun kiinnostava paikka tuli tarjolle, päädyin hakemaan sitä. Ennen lähituen esihenkilön töitä työskentelin tamperelaisessa startupissa heidän globaalin asiakaspalvelun managerina. Minulle on myös kertynyt useiden vuosien ajan kokemusta teknisestä yritysasiakaspalvelusta niin isoissa kansainvälisissä yrityksissä kuin pienemmissäkin firmoissa.   Mikä on roolisi Istekillä ja mitä toimenkuvaan kuuluu? Istekissä toimin muutospäällikkönä Pirhan muutoshallinnassa. Muutoshallinnassa vastaan yksittäisten muutosten läpiviennistä ja koordinaatiosta. Laadimme yhdessä asiantuntijoiden ja toimittajien kanssa muutosten toteutussuunnitelmat, jotka sitten esittelen asiakkaalle ja hyväksytän heillä. Varmistan, että työt sujuvat aikataulussa ja sovitun budjetin rajoissa. Seuraan muutoksen elinkaaren alusta loppuun, hoidan siihen liittyvän taustatyön ja asiakastiedottamisen sekä avustan asiantuntijoitamme tarvittaessa, jotta he voivat keskittyä työhönsä. Työ sisältää paljon kommunikointia eri tahojen kesken niin Istekin sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Hyvä koordinaatio- ja delegointikyky tulee tässä työssä tarpeeseen, samoin kuin kyky kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa niin puhelimessa, Teamsissa kuin sähköpostitse. Koen, että pitkä ura asiakaspalvelussa on varustanut minut hyvin tätä työtä varten.   Mikä tekee työstä merkityksellistä? Koen työni hyvin merkitykselliseksi ja tärkeäksi. Hyvin johdettu muutos toteuttaa asiakkaan toivomat muutokset heidän ympäristöönsä siten, ettei hoitotyö häiriinny. Asiakkaat saavat näin paremmat työkalut käyttöönsä, ja heidän potilaansa sekä asiakkaansa saavat parempaa hoitoa ja apua. En yleensä pääse näkemään työni vaikutuksia paikan päällä, mutta tiedän, että olen saanut jotain hyvää aikaan nopeuttamalla tai helpottamalla asiakkaidemme työtä.   Mikä on parasta työssäsi? Työkaverit auttavat jaksamaan, ja muutoshallinnassa vallitseva yhteishenki on ehdottomasti työn paras puoli. Työmme on haastavaa ja ajoittain hyvinkin kiireistä. Kollegoiden tuki ja huumorintaju auttavat jatkamaan päivästä toiseen. Arvostan myös mahdollisuuksiamme itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon. Ryhmäpäällikkö ja asiakas luottavat meihin, ja saamme paljon vastuuta ja vapautta töiden järjestelyssä.

Muutospäällikkönä Istekillä – Pekka Lehtinen Read More »

Kuvituskuva, jossa sairaanhoitaja käyttää läppäriä. Sävymaailma on sininen.

Uudella etävastaanoton palvelulla toimintavarmuutta ja kustannussäästöjä

Istekki kilpailutti Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille etävastaanoton palvelut nykyisen toimittajasopimuksen päättyessä tähän vuoteen. Tavoitteena oli löytää nykyaikainen palvelu, joka vastaan tämän päivän ja tulevaisuuden tarpeita hyvinvointialueille. Samalla palvelun tuli olla hyvin joustava ja muokattavissa erilaisiin tarpeisiin. Istekin hankinnat ja asiantuntijat muodostivat tarjouspyynnön tehneen asiantuntijatiimin. Istekki järjestämän kilpailutuksen voitti SAG Flowmedik Oy. Kilpailutettu palvelu on nyt tarjolla kaikille Istekin asiakasomistajille. Palvelun määrittelyssä otettiin huomioon vaativin käyttötapaus, eli hyvinvointialueen mallin vaatimukset.   Moderni ja skaalautuva etävastaanoton ratkaisu   Kilpailutuksessa haettiin kankean ja vanhanaikaisen etävastaanoton palvelun tilalle modernia ja skaalautuvaa kokonaisuutta. Samalla saatiin yhtenäistettyä useamman toimittajan palveluista muodostuva kokonaisuus yhden toimittajan palveluksi. Uuden etävastaanoton palvelukokonaisuuden kautta saadaan poistettua vanhentuneen teknologian aiheuttamaa hukkatyötä, ja uusi palvelu tuo mukanaan myös innovatiivisuutta alati muuttuviin hyvinvointialueiden tarpeisiin. ”Uuden etävastaanoton myötä saimme OmaTays-videovastaanottoihin entistä paremmin toimivan palvelun. Palvelu toimii ketterämmin ja sen mukana saimme myös uusia toiminnallisuuksia, joita kentältä jo aikaisemman toimittajankin aikana oli toivottu,” kertoo Pirkanmaan hyvinvointialueen digiasiantuntija Elina Rinkineva. ”Nykyaikaisilla ja asiantuntijoiden työtä tukevilla palveluilla voidaan tuottaa parempaa ja tehokkaampaa etäasioinnin palvelua hyvinvointialueilla. Nykytilanteessa palveluiden tulisi tukea entistä tehokkaammin organisaatioiden ja asiakkaiden muuttuvia tarpeita ja Flowmedikin palvelu tukee näitä tavoitteita erinomaisesti,” kommentoi Istekin ratkaisuarkkitehti Jukka Suihkonen. Pirkanmaan hyvinvointialueella on tehty tänä vuonna paljon etäpalveluiden kehitystä niin Istekin kanssa kuin itsenäisestikin. ”Uusi etävastaanottopalvelu tukee muita teknologioita ja palveluita, ja on samalla löytänyt oman paikkansa erityisesti perusterveydenhuollon, sosiaalipalveluiden ja erikoissairaanhoidon palveluna,” jatkaa Suihkonen. ”Etävastaanoton alustan käyttötarkoituksia ja kohteita voidaan tarvittaessa kevyesti ja ketterästi laajentaa muihin väestölle tarjottaviin etäpalveluihin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että väestön ei välttämättä tarvitse oppia käyttämään useita eri käyttöjärjestelmiä asioidessaan etäpalvelujen viidakossa,” kommetoi Flowmedikin asiakkuuspäällikkö Marjatta Korhonen.   Tiivis yhteistyö mahdollisti käyttöönotot tiukassa aikataulussa   Vanhasta palvelusta uuteen siirtyminen hoitui Istekin projektipäällikön, teknisen tiimin, asiakkaan ja Flowmedikin edustajien tiiviinä yhteistyönä. Projektitiimi tapasi viikoittain suunnittelupalavereissa. ”Viikottaiset palaverit ja tieto projektin kulusta lisäsi luottamusta asioiden etenemiseen,” kommentoi Rinkineva Pirhasta. Palvelun käyttöönotot tapahtuivat vaiheittain. Osa palveluista, kuten chatbotteja, otettiin käyttöön ensimmäisessä vaiheessa marraskuussa, ja osa palveluista puolestaan vaati syvempää integraatiota, joten niille varattiin enemmän valmisteluaikaa ja käyttöönotto tapahtui joulukuussa. Huolellinen suunnittelutyö oli myös avainasemassa käyttöönottojen onnistumisessa. ”Hyvin suunnitellut ja määritellyt asiakkaan erityistoiveet pystyttiin toteuttamaan projektin aikana nopeasti järjestelmään ja huolellinen testaus edesauttoi toimintavarman järjestelmän käyttöönottamisessa, kertoo Korhonen Flowmedikiltä. ”Aikataulu oli tiukka, mutta siitä huolimatta toimittaja vastasi kaikkiin tarpeisiin erittäin hyvin. Projekti oli kokonaisuutena vahvasti positiivinen kokemus niin Istekille, asiakkaalle kuin yhteistyökumppaneille”, kommentoi tuoteomistaja Petri Tikkanen Istekiltä.   Asiakas keskiössä   Etävastaanotto-palvelun suurimpana hyötynä näkyy konsolidoinnin myötä kustannussäästöt ja nykyaikaisen palvelun kautta tuleva toimintavarmuus. ”SAG Flowmedikin tiimi osoitti heti projektin alussa vahvaa tekemistä ja asiakkaan nostamista keskiöön. Luvatut aikataulut pitivät ja toimittaja oli paikoin hyvin proaktiivinen ilman kustannusten karkaamista, mikä on nykypäivänä melko harvinaista,” kehuu Tikkanen. Onnistunut projekti osoitti myös sen, että kehitystyötä voidaan tehdä joustavasti ja nopeallakin aikataululla. Palvelulle on helppo lähteä tekemään jatkokehitystä tulevaisuudessa, mikäli asiakkaan tarpeisiin tulee muutoksia.

Uudella etävastaanoton palvelulla toimintavarmuutta ja kustannussäästöjä Read More »

Kuvituskuva, jossa kuvataan pienempien ratas-symbolien yhdistymisellä yhdeksi isoksi rattaaksi tietojärjestelmien konsolidointia. Kuva on sävyltään tummansininen.

Softa 2030: Toteutuksen vuodet 2025–2026

Tänä ja ensi vuonna tapahtuvat suurimmat muutokset sote-järjestelmien kentässä. Muutoksilla on merkittäviä vaikutuksia sekä toimintaan että taloudellisiin resursseihin. Istekin Softa 2030 on tietojärjestelmien yhtenäistämisen strateginen kehityshanke. Siinä luodaan pohjaa hyvinvointialueiden toiminnan yhtenäistämiselle ja uudistamiselle sekä tietojärjestelmien yhdistämiselle.   Hyvinvointialueiden käynnistyessä vuonna 2023 tietojärjestelmiä oli lukumäärällisesti liikaa, ja alueilta löytyi useita järjestelmiä samaan tarkoitukseen. Järjestelmien ylläpito oli hankalaa ja kallista, ja käyttötavat vanhojen organisaatioiden mukaisia. Tavoitteemme on yhtenäistää hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmät sekä niihin oleellisesti integroidut tietojärjestelmät.     Suurimpien järjestelmien uusinnat käynnissä   Hyvinvointialueiden käynnistyessä hallinnon järjestelmät yhdistettiin ja perustietotekniikka yhtenäistettiin. Softa 2030-hankkeessa olemme toteuttaneet jo useita kilpailutuksia ja käynnistäneet käyttöönottoprojekteja yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Jäljellä muutoksessa ovat vielä suurimpien toimialasidonnaisten järjestelmien uusinnat. Toiminnan kannalta on tärkeää, että koko alue toimii yhteisissä järjestelmissä. Järjestelmien yhtenäistäminen tuottaa kustannushyötyjä käyttömenoissa sekä tulevaisuuden kehittämishankkeissa, koska päällekkäiset työt ja kustannukset poistuvat.   Pohjois-Savon sekä Pirkanmaan hyvinvointialueilla tapahtuu seuraavaa vuosien 2025-2026 aikana:  2025: Potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön perusterveydenhuollossa 2025: Sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain 2025: Suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön Pohjois-Savon hyvinvointialueella, Pirkanmaalla myöhemmin 2026: Erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto yhdistetään yhteiseen potilastietojärjestelmään   Asiakas- ja potilastietojärjestelmiin liittyvät lisäksi tiiviisti Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmä, Digitaalinen sanelu, Mobiilikirjaaminen, Itseilmoittautuminen ja monet muut järjestelmät. Näiden järjestelmien aikataulut sovitetaan yhteen asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottojen kanssa. Käyttöönottojen rinnalla tehdään myös vanhojen järjestelmien arkistointeja, jotta ne voidaan ajaa alas ja kustannukset poistuvat.   Järjestelmämuutokset vaikuttavat myös sähköiseen asiointiin, tiedolla johtamiseen ja järjestelmien välisiin integraatioihin. Jatkossa järjestelmien muutokset perustuvat elinkaarimuutoksiin, joiden osalta pyrimme keräämään aina mahdollisimman suuren asiakasryhmän yhteiseen hankintaan.            Aktiivista hankejohtamista ja resurssien kohdentamista   Laajat, yhtäaikaiset muutokset vaativat aktiivista hankejohtamista, jossa huomioidaan useiden kymmenien yhtäaikaisten projektien ohjaaminen ja johtaminen. Laajat muutokset vaativat myös tarkkaa aikataulutusta. Esimerkiksi koulutusten aikataulut suunnitellaan niin, että niistä ei ole toiminnalle häiriötä.   Muutokset vaativat mittavasti resursseja. Suunnittelemme ja toteutamme tarkasti resurssien kohdistamista ja aikataulutusta eri osaprojekteille. Hankejohtaminen lisäksi olemme ottaneet käyttöön myös muutosjohtamisen työmalleja.   Kahdelle seuraavalle vuodelle on edessä mittavat muutokset, mutta yhteistyöllä ja ennakoivalla viestinnällä kaikista asioista selvitään! 

Softa 2030: Toteutuksen vuodet 2025–2026 Read More »

Kuvituskuva, jossa lääkäri käyttää tabletilla potilastietojärjestelmää.

myneva Hilkka voitti Istekin kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksen

Istekki Oy kilpailutti kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän sosiaali- ja terveyspalveluihin Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueille. Hankintapäätös tehtiin 4.12.2024 ja sen valitusaika oli 14 päivää. Valituksia ei saapunut määräaikaan mennessä, joten hankintapäätös on nyt lainvoimainen. Määräaikaan mennessä tarjoukset jättivät Mediconsult Oy sekä myneva Finland Oy. Valinta kohdistui myneva Finland Oy toimittamaan Hilkka-järjestelmään. Hankinnan taustalla on ollut hyvinvointialueiden keskeinen strateginen tavoite yhtenäistää sosiaalihuollon järjestelmäkenttää. Hankinta tukee hyvinvointialueita palveluprosessien ja työnkulkujen yhtenäistämisessä ja vahvistaa samalla tiedolla johtamista. Hankintaa valmistelemassa olivat Istekin asiantuntijoiden lisäksi eri alojen asiantuntijat Pohjois-Savon hyvinvointialueen sekä Pirkanmaan hyvinvointialueen organisaatioista. Järjestelmän käytettävyyteen ja toiminnalliseen laatuun kiinnitettiin erityistä huomiota. Käytettävyyden ja toiminnallisen laadun vertailuun osallistui myös hyvinvointialueiden sosiaalihuollon ammattilaisia. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 9 M€. Uuden järjestelmän käyttöönottojen suunnittelu käynnistetään vuoden 2025 alussa yhdessä Istekki Oy: n, hyvinvointialueiden sekä myneva Finland Oy:n kanssa.

myneva Hilkka voitti Istekin kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmän kilpailutuksen Read More »

Kuvituskuva. Vaaleansininen tausta, jossa on neljä valkoista palapelin palaa.

Istekin innovoinnin ja kehitystoiminnan toimintamallit uudistuvat

Olemme uudistamassa Istekin innovointi- ja kehitystoiminnan toimintamalleja. Uudistuksilla vahvistamme innovatiivisuuttamme sekä tehostamme tuotteidemme ja palveluidemme kehittymistä. Nämä aiheet nousivat kehityskohteiksi asiakaspalautteessa, kun teimme syksyllä 2024 laajan Luottamus & Maine –asiakastyytyväisyystutkimuksen T-Median toteuttamana. Uudistuksen avulla toivomme vastaavamme entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin. Innovaatiopartnerit yksiköiden innovoinnin ja kehittämisen tueksi Jatkossa Istekin innovointi- ja kehitystoiminnan yksikkö on kaikkia liiketoimintojamme läpileikkaava.  Sen fokus on uusien palvelujen ja uusien liiketoimintojen kehittäminen ja liiketoimintayksiköiden kehitystyön tukeminen. Innovointi ja kehitystoiminta -yksikkö koordinoi yhtiön kehityskokonaisuutta ja valmistelee tarvittavia arviointeja, kriteeristöjä ja linjauksia liiketoiminnan tueksi ja laadukkaan päätöksenteon mahdollistamiseksi. Yksikkö vastaa myös yhtiön kehityssalkusta. Toimintamallien uudistamisen yhteydessä otamme käyttöön myös uuden innovaatiopartneri-toimintamallin ensi vuoden alussa. Innovaatiopartnerit edistävät Istekin eri yksiköiden innovointi- ja kehitystyötä, tukevat liiketoimintayksiköiden johtoryhmätyöskentelyä sekä strategisten kehitystoimenpiteiden valmistelua ja toteuttamista. Strategisten tavoitteidemme mukaisesti innovoinnissa ja kehittämisessä painotetaan vaikuttavuuspotentiaalia. Vaikuttavuusarvioita hyödynnetään kehitysehdotusten priorisoinnissa sekä kehitystoimenpiteiden tuloksellisuuden varmistamisessa. Tulemme panostamaan ensi vuonna asiakkaidemme toiminnan ja palveluverkon uudistamisen mahdollistavien digipalvelujen kehittämiseen ja kustannustehokkuuteen.  

Istekin innovoinnin ja kehitystoiminnan toimintamallit uudistuvat Read More »