Lataus24-asiakaspäivät pidettiin Tampereella 8.-9.10.

ICT- ja informaatioalan vaikuttajat kokoontuivat yhteen Istekin Lataus24-asiakaspäiville Tampereen hotelli Ilvekseen 8.-9.10. Asiakaspäiville osallistui yli 160 henkilöä. Mukana oli asiakasomistajien edustajia ja istekkiläisiä. Ohjelmassa oli kiinnostavia puheenvuoroja, rentoa yhdessäoloa ja virkistäviä kohtaamisia. Tämän vuoden teemoina tapahtumassa olivat tehokkuus ja kustannussäästöt, johtaminen, vaikuttavat digitaaliset palvelut sekä turvallisuus ja riskienhallinta. Tapahtuma keräsi paljon kiitosta ja puheenvuoroja pidettiin inspiroivina. Kiitos siis kaikille onnistuneesta tapahtumasta!    

Lataus24-asiakaspäivät pidettiin Tampereella 8.-9.10. Read More »

Kuvituskuva, jossa on tietokone ja sen päällä graafi, jossa on koulutusta kuvaavia ikoneita harmaalla.

Eduhouse voitti Istekin verkkokoulutuspalvelun kilpailutuksen – yhteistyö mahdollistaa kustannussäästöjä ja tukee digitalisaation edelläkävijyyttä

Istekki kilpailutti uuden digitaalisen oppimisympäristön ja kilpailutuksen voitti suomalainen Eduhouse Oy. Eduhousen verkkokoulutuspalvelu tehostaa Istekin asiantuntijoiden jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä. Laajat koulutussisällöt, räätälöidyt ja joustavat oppimispolut sekä innovatiiviset oppimisen metodit mahdollistavat yksilöllisen osaamisen kehittämisen lisäksi myös päällekkäisten järjestelmien karsimisen. Eri järjestelmien vähenemisen myötä saavutetaan merkittäviä kustannussäästöjä, mikä onkin yksi Istekin pitkän aikavälin tavoitteista. ”Oppimispolkujen selkeyttäminen ja asiantuntijoiden työssä jaksamisen tukeminen ovat tärkeitä kehityskohteita, ja yhteistyö Eduhousen kanssa vie meitä lähemmäs tavoitteitamme. Näin pystymme keskittymään olennaiseen: asiakkaidemme tukemiseen digitaalisessa muutoksessa ja palvelujemme kehittämiseen heidän tarpeidensa mukaisesti,” sanoo Istekin koulutuspalvelujen tuoteomistaja Anni Sormunen. Palvelu on saatavilla kaikille asiakasomistajillemme   Istekin tavoitteena on olla julkishallinnon digitalisaation suunnannäyttäjä ja vastuullinen kumppani, joka huolehtii niin asiakkaista kuin henkilöstöstä ja tuottaa kestäviä ratkaisuja. Kilpailutuksen myötä Eduhousen verkkokoulutuspalvelu on saatavilla nyt kaikille asiakasomistajillemme. Eduhousen palvelu tuo Istekille ja sen asiakasomistajille konkreettista lisäarvoa tarjoamalla oppimisratkaisun, joka parantaa asiantuntijoiden työtyytyväisyyttä ja auttaa ylläpitämään huippuosaamista jatkuvasti muuttuvassa teknologiaympäristössä. ”Eduhouse kumppaninaan Istekki auttaa laajaa asiakaskuntaansa vastaamaan digitalisaation haasteisiin ja hyödyntämään sen mahdollisuuksia tehokkaasti,” kertoo Sormunen. Tutustu Eduhousen oppimisympäristöön. Lue lisää Eduhousesta.

Eduhouse voitti Istekin verkkokoulutuspalvelun kilpailutuksen – yhteistyö mahdollistaa kustannussäästöjä ja tukee digitalisaation edelläkävijyyttä Read More »

Istekki kiihdyttää kustannustehokasta toimintaa

Istekki toteuttaa merkittäviä toimenpiteitä kustannustehokkuuden edistämiseksi. Osa tehostamistoimilla saavutettavista säästöistä kohdennetaan suoraan asiakkaille palvelujen hintojen kautta ja osa kohdennetaan tuottavuutta parantaviin kehityskohteisiin kiihdytysrahan muodossa. Osana toimintaympäristömme kustannussäästö- ja tehostamistalkoita Istekki on sitoutunut sisäiseen tuottavuusohjelmaansa, jonka avulla haetaan 2 miljoonan euron säästöjä mm. laite-, ohjelmisto-, asiantuntijahankinta-, matkustus- ja kokouskuluista. Lisäksi Istekki toteuttaa lukuisia ICMT-palvelujen kustannustehokkuustoimenpiteitä, jotka tuottavat asiakkaille arvioidusti 5,5 miljoonan euron säästöt. Kerromme tässä artikkelissa useita esimerkkejä käytännön toiminnastamme ja teoistamme. Kolme miljoonaa euroa tehokkuustoimiin Istekki tukee asiakasomistajiensa toiminnan tehostamisen kehitystoimenpiteitä 3 miljoonan euron kiihdytysrahalla. Kiihdytysraha jakaantuu sekä asiakaskohtaisiin että usealle asiakkaalle yhteisiin kiihdytyshankkeisiin. Hankkeet nopeuttavat esimerkiksi hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien käyttöönottoa. Kiihdytysrahan avulla tehdään muun muassa tietomigraatioita sekä järjestelmien testaustoimenpiteitä. Merkittävä osa tehostamistoimia on Istekin Softa2030-hanke, jossa tuemme asiakkaidemme tietojärjestelmäkokonaisuuksien konsolidointia. Konsolidoinnin eli sopimusten ja järjestelmien yhtenäistämisen kautta uudistamme palveluportfoliotamme kustannustehokkaammaksi ja asiakkaiden muuttuneita tarpeita vastaavaksi. Muutoksen tehokkaan läpiviennin avuksi meillä on johtamisen ja uudistamisen palveluita, jotka sisältävät arkkitehtuurin, muotoilun, muutosjohtamisen ja ketterien menetelmien palveluja. Asiakkaillamme on mahdollisuus käyttää Istekin uutta asiakasextranet Paja-palvelua. Paja tarjoaa yhden luukun periaatteella asiakkuuden ja palveluhallinnan keskeiset tiedot ja raportointinäkymät niitä tarvitseville asiakkaidemme henkilöstöryhmille. Toivomme, että Pajasta muodostuu keskeinen yhteistyön ja kommunikoinnin alusta. Parannamme kyberturvallisuutta investoimalla tietoturvahallintajärjestelmään. Lisäksi kehitämme tietoturvakeskuksemme toimintaa ja palveluja. Näillä kehitystoimenpiteillä vastaamme asiakkaidemme kriittisten toimintaympäristöjen vaatimuksiin. Osoituksena tuloksellisesta kehitystyöstä Istekille on myönnetty ISO/IEC27001 sertifikaatti tietoturvallisuuden hallinnasta. Uutta teknologista kyvykkyyttä Olemme nopeuttaneet sekä asiakkaidemme että Istekin oman toiminnan tuottavuutta ja tehokkuutta edistävien teknologisten kyvykkyyksien rakentamista. Tarjoamme asiakkaillemme uusia tekoälyratkaisuja ja palveluja muun muassa tiedonhallinnan ja asiakaspalvelujen automatisoinnin kehittämiseksi. Parhaillaan käynnissä olevista tekoälyprojekteista kertyvä osaaminen ja tietämys on koko asiakaskuntamme hyödynnettävissä. Lisäksi rakennamme keskitetyn viestintäpalvelun asiakkaiden tietojärjestelmistä lähtevien asiakasviestien digitalisoimiseksi. Viestipalvelu mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt asiakkaille. Asiakkaamme hakevat säästöjä ICT-ratkaisuista. Vastaamme haasteeseen mm. lisenssioptimoinnin ja Google-ekosysteemin palveluportfolion avulla. Omistajiemme kanssa toteutetut pilotit ovat tuottaneet erittäin rohkaisevia tuloksia ja kehitystyö jatkuu. Kokonaisuutta on rakennettu tiiviissä kansallisessa yhteistyössä Valtiovarainministeriön ja Hanselin kanssa. Kiihdytettävät kehityskohteet luovat pohjaa myös Istekin ensi vuoden strategisille panostuskohteille, joiden avulla edistämme asiakkaidemme tehostamistoimia ja niiden toimeenpanoa. Lisätietoa: Marko Pursiainen, varatoimitusjohtaja, marko.pursiainen@istekki.fi Juhani Heikka, innovointi ja kehitystoiminta, juhani.heikka@istekki.fi

Istekki kiihdyttää kustannustehokasta toimintaa Read More »

Kuvituskuva, jossa on sinisellä pilvipalvelun ikoni ja sen ympärillä muita IT-ikoneita vaaleammalla sinisellä.

Kustannussäästöjä ja toiminnan tehostamista Googlen ekosysteemin avulla

Kahdeksan hyvinvointialuetta antoi vuonna 2024 Istekille tehtäväksi testata Googlen teknologioiden hyödyntämistä käytännön hoitotyössä. Proof of concept (PoC) toteutettiin Pohjois-Savon hyvinvointialueella Palvelukeskus Kirkonsalmen Aamunkajon ikäihmisten asumispalveluyksikössä. Istekki toimi projektikokonaisuuden osalta kokonaisvastuullisena toimittajana, joka toimitti tarvittavat asiantuntijaresurssit ja toimi rajapintana toimittajiin.    ICT-kustannusten nousu kannusti testaamaan vaihtoehtoista teknologiaa    Hyvinvointialueiden ICT-kustannukset ovat nousseet merkittävästi viimeisten vuosien aikana ja kustannusten nousuun ovat vaikuttaneet erityisesti palveluihin liittyvät lisenssikustannukset.  ”Kannustimena vaihtoehtojen tutkimiseen ovat olleet hyvinvointialueiden kiristynyt talous ja alati kiristyvät vaatimukset tietoturvalle, tietosuojalle ja jatkuvuudenhallinnalle. Hyvinvointialueiden ICT-ratkaisut ovat vuosien saatossa keskittyneet tietyille teknologioille ja nyt halusimme tutkia, kuinka vaihtoehtoiset teknologiat soveltuisivat näihin tarpeisiin,” kommentoi Istekin data- ja digiliiketoiminnan johtaja Stefan Baggström.  Toiminnallisia ja kustannuksellisia etuja   Vuonna 2023 tehdyn esiselvityksen ja Istekin itsellensä tekemän PoC:n tuloksena valittiin testattavaksi Googlen toimittama teknologia yhdessä kumppaniorganisaatioiden kanssa.  Tavoitteena oli saada Palvelukeskus Kirkonsalmen Aamunkajo -asumispalveluyksikön työntekijät siirrettyä työskentelemään Chromebook-työasemilla, Google Workspace -tuottavuustyökaluilla ja käyttämään potilastietojärjestelmää KASM-virtualisointiteknologian avulla. Samassa yhteydessä testattiin myös potilastietojärjestelmän virtualisoinnin tarvitseman kapasiteetin käyttöä Google Cloudista.  Kokeilu oli onnistunut. Pohjois-Savon hyvinvointialueen henkilökunta oli merkittävässä roolissa PoC:n onnistumisessa toimimalla testaajina ja tietohallinto loi edellytykset testin toteutukselle hyvinvointialueella. Normaalisti hankaluuksia aiheuttavat toimikortti-, tulostus- ja legacy-ohjelmisto-ongelmat pystyttiin ratkaisemaan. Potilastietojärjestelmään aiemmin liittynyttä virtuaalikäytön hitautta pystyttiin lievittämään dynaamisella kapasiteetilla pilvipalvelusta.  ”Koimme arvokkaaksi sen, että testaaminen toteutettiin lähihoitajan ja esihenkilön arkityössä, eivätkä ohjelmat tulleet valmiiksi annettuina. Yhteistyö toimi ja testaamiseen saatiin vahvaa tukea päivittäin. Chromen käyttöjärjestelmä oli helppo omaksua ja esihenkilötyössä käytetyt ohjelmat toimivat moitteettomasti ja jopa nopeammin kuin nykyisin. Virtualisointiteknologia KASM oli myös varsin toimiva. Olisimme voineet jatkaa kokeilua pidempäänkin,” kertovat Palvelukeskus Kirkonsalmen esihenkilöt Anne Korhonen ja Leena Kärkkäinen.  ”Hankkeen laaja ohjausryhmä haluaa kiittää Pohjois-Savon hyvinvointialueen ennakkoluulotonta, innostunutta, uteliasta ja rohkeaa halua lähteä mukaan ottamaan selvää Googlen ekosysteemin toimivuudesta ja soveltuvuudesta oikeassa hoitotyössä. Erityiskiitokset menevät suoraan Palvelukeskus Kirkonsalmen Aamunkajon toimintayksikköön, missä henkilöstö oli alusta asti täysillä mukana. Yhteistyö oli erinomaista ja välitöntä,” kiittelee ohjausryhmän puheenjohtaja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digipalvelujohtaja Tommi Kuukka.  Toiminnallisten etujen lisäksi toteutettu Googlen ekosysteemin kokonaisuus on kokonaiskustannuksiltaan edullisempi.  ”Vaihtoehtoinen teknologia tarjoaa mahdollisuuden merkittäviin kustannussäästöihin ja toiminnan ylläpidon tehostamiseen. Laitteiden elinkaaren pidentyminen ja energian kulutuksen pieneneminen tukee myös pyrkimystä luonnon kuormituksen pienentämiseen ja hiilijalanjäljen minimoimiseen,” Baggström sanoo.    Vaihtoehtoista teknologiaa voidaan hyödyntää hoitotyössä    Vaihtoehtoisen teknologian soveltuvuudelle hoitotyössä ei löydetty esteitä ja kustannuksiin on mahdollista löytää merkittävää säästöä.  ”Jatkuvuudenhallinnan näkökulmasta katsottuna emme ole jatkossa riippuivaisia pelkästään yhdestä teknologiasta. Kokeilun jälkeen tarkoituksena on laajentaa käyttäjäkuntaa ja siinä edetään roolipohjaisesti kunkin hyvinvointialueen oman aikataulun mukaan,” kommentoi Baggström. 

Kustannussäästöjä ja toiminnan tehostamista Googlen ekosysteemin avulla Read More »

Kuvituskuva

Johtamisen ja uudistamisen palvelumme tukevat asiakkaiden muutosta

Asiakkaidemme toimintaympäristö on voimakkaassa murroksessa. Jotta voimme tukea paremmin asiakkaitamme, uudistamme palvelutarjontaamme ja panostamme ennakoivaan kehitystoimintaan.  Johtamisen ja uudistamisen palveluiden ytimen muodostavat hyödylliseksi koetut hankejohtamisen, arkkitehtuurin ja palvelumuotoilun asiantuntijapalvelut. Uutena kokonaisuutena mukaan tulee inhimillisen muutosjohtamisen palvelut.  Muutosjohtamisen palveluilla varmistetaan, että investointien tavoitteet saadaan nopeammin ja kokonaisvaltaisemmin hyötykäyttöön. Muutosjohtamisen asiantuntijapalvelut ovat tärkeä tuki erilaisissa ICT-käyttöönottoprojekteissa. Teemme muutoksia organisaatiorakenteeseemme 1.10.2024 alkaen. Johtamisen ja uudistamisen palvelut -yksikkö on jatkossa osa Palvelut ja palvelutoimitus -tulosaluetta. Toiminnot jakaantuvat kolmeen osaan: Johtamisen ja uudistamisen palvelut -yksiköstä asiakkaillemme on tarjolla arkkitehtuuri- ja muotoilupalvelut sekä muutosjohtamisen palvelut. Muutosjohtamisen palveluihin kuuluu johtamisen palvelut sekä ketterät hallinta- ja menetelmäpalvelut. Palvelu- ja ratkaisusuunnittelu yhdistetään palvelutoimitusyksikköön, jolloin muodostuu synergiaa erityisesti toimitusten osalta. Innovointi ja kehitystoiminta on jatkossa liiketoimintojen yhteinen kehitysyksikkö. Muutoksella vahvistamme proaktiivista uusien ja olemassa olevien palveluiden kehittymistä. Otamme asiakkaat mukaan yhteiseen kehittämiseen asiakasohjausryhmän avulla. Lisätietoa organisaatiomuutoksesta:Marko Pursiainen, varatoimitusjohtaja, johtaja palvelut ja palvelutoimitusmarko.pursiainen@istekki.fi

Johtamisen ja uudistamisen palvelumme tukevat asiakkaiden muutosta Read More »

Kuvituskuva. Abstrakti sini-oranssi teknologiakuva.

Softa 2030 -hanke tuo miljoonasäästöt hyvinvointialueille

Hyvinvointialueiden toimintaympäristö on usein monimutkainen ja haasteellinen. Tuhansien tietojärjestelmien ja niiden muodostamien kokonaisuuksien ylläpito ja kehitys sitoo paljon osaajia ja aiheuttaa kustannuksia. Hyvinvointialueiden käynnistyessä vuonna 2023 tietojärjestelmiä oli lukumäärällisesti liikaa, alueilta löytyi useita järjestelmiä samaan tarkoitukseen, järjestelmien ylläpidettävyys on hankalaa ja kallista sekä niiden käyttötavat olivat vanhojen organisaatioiden mukaisia. Softa 2030 on Istekin strateginen kehityshanke vuosille 2023–2030. Hankkeessa kehitämme tietojärjestelmäkenttää yhtenäisemmäksi. Tavoitteena on järjestelmien ja niiden integraatioiden lukumäärän vähentäminen, mikäli se on taloudellisesti järkevää. Softa 20230 -hanke auttaa kehittämään myös tiedolla johtamista ja digitalisaation hyödyntämistä tietoteknisissä palveluissa ja prosesseissa. Erityisesti tarkastelemme Softa 2030 -hankkeessa hyvinvointialueiden keskinäisiä ja yhteisiä tietojärjestelmäratkaisuja, hankintalainsäädäntö huomioiden. Järjestelmäkartoitusten perusteella toimenpide-ehdotuksina on mm. päällekkäisyyksien poistamista, järjestelmien arkistointeja, konvertointeja ja kilpailutuksia. Parhaillaan käynnissä on alueellisen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä Saga Sosiaalihuolto -järjestelmän käyttöönotto Pohjois-Savoon ja Pirkanmaalle. Ajankohtaista on myös potilastietojärjestelmän käyttöönotto Pohjois-Savon ja Pirkanmaan hyvinvointialueille 2024–2026. Näihin kokonaisuuksiin liittyy useita riippuvuuksia useisiin muihin järjestelmiin. Järjestelmiä yhtenäistetään ja poistuvat järjestelmät arkistoidaan vaiheistetusti.  Asiakas- ja potilastietojärjestelmiä (ml. historiakannat) on tällä hetkellä käytössä esimerkiksi Pohjois-Savossa noin 30 kappaletta ja Pirkanmaalla noin 100 kappaletta ja jatkossa molemmilla alueille päästäisin 4 eri järjestelmään. Istekki investoi hankkeeseen lähes 3 miljoonaa euroa vuosina 2023–2025. Mahdollistamme edellä kuvatun tietietojärjestelmien ja toimintaympäristöjen kehittämisen kiihdyttämisen yhdessä hyvinvointialueiden ja järjestelmätoimittajien kanssa. Kaikkiaan hanke koskee useampaa tuhatta järjestelmää. Alkuvaiheen kehitystyö vaatii aikaa resursseja, joten säästöjä alamme näkemään merkittävästi vasta noin vuodesta 2027 alkaen. Laskelmiemme mukaan hyvinvointialueista esimerkiksi Pirkanmaa tulee tuolloin säästämään Softa 2030 -hankkeen ansiosta noin 6 miljoonaa euroa vuosittain ja Pohjois-Savo 3 miljoona euroa vuosittain. Näiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien kustannus on SOTE-tietojärjestelmien osuudesta hyvinvointialueilla 45–55 %, joten niistä saatava toiminnallinen ja taloudellinen hyöty on merkittävä.

Softa 2030 -hanke tuo miljoonasäästöt hyvinvointialueille Read More »

Lataus24-asiakaspäivien banneri. Lataus24 teksti on mustaa taustaa varten ja sen alla on vihreitä graafisia kuvioita.

Lataus24-asiakaspäivät 8.-9.10.2024 Tampereella

Istekin Lataus24-asiakaspäivät pidetään 8.-9.10. Tampereella Hotelli Ilveksessä. Millaisia mahdollisuuksia uudet teknologiat tarjoavat asiakaskokemuksen rakentamiselle? Entä digitaaliselle palvelutuotannolle? Miten voimme suunnitelmallisesti ratkaista tämän hetken puhutuimpia haasteita hyvinvointialueilla? Millä tavoin teknologia ja automaatio saadaan palvelemaan ihmisten sujuvampaa arkea? Mitä tietoturvasta pitää tietää juuri nyt? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saamme vastauksia kun ICT- ja informaatioalan vaikuttajat kokoontuvat yhteen pohtimaan huomisen teknologioita Lataus24-asiakaspäiville. Ohjelmassa on kiinnostavia puheenvuoroja, rentoa yhdessäoloa ja virkistäviä kohtaamisia Tammerkosken rannalla Tampereen ytimessä. Teemat: Tehokkuus ja kustannussäästöt Johtaminen Vaikuttavat digitaaliset palvelut Turvallisuus ja riskienhallinta     Lisätietoa tapahtumasta löydät Lataus24-asiakaspäivät sivultamme.

Lataus24-asiakaspäivät 8.-9.10.2024 Tampereella Read More »

Kuvituskuva. Henkilö tekee läppärillä tiedostojen arkistointia. Kuvan etualalla on vektorigrafiikka, jossa näkyy arkistointikansioita harmaalla.

Istekin Arkisto-palvelu helpottaa arkistointityötä ja tuo kustannussäästöjä

Istekki on tuottanut vuodesta 2022 asti Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle sähköisen tiedonhallinnan ja arkistoinnin palvelua. Istekki Arkisto-palvelun avulla tuotetaan sähköinen asiakirjojen arkistointi ja niihin liittyvien prosessien hallinta. Ensimmäisessä arkistointiprojektissa potilastietojärjestelmän vanhat tiedot arkistoitiin sekä Kanta-palveluun että Istekki Arkistoon, josta Keusote käyttää nimeä Karkki. Kustannushyötyjä järjestelmien konsolidoinnilla   Arkistointiin liittyvien projektien käynnistyttyä havaittiin useita osittain päällekkäisiä järjestelmiä, joita olisi mahdollista konsolidoida. Vähentynyt järjestelmien määrä selkeyttää arkistointiprosessia ja mahdollistaa taloudelliset hyödyt. ”Kun tarpeettomaksi jääneet järjestelmät voidaan konsolidoinnin avulla ajaa alas se tuo huomattavia kustannussäästöjä asiakkaalle ja suoria vaikutuksia liiketoimintaan,” kommentoi liiketoimintapäällikkö Ari-Pekka Häyrynen Istekiltä ”Keusotessa valmisteltiin käytöstä poistuvien asiakas- ja potilastietojärjestelmien arkistointeja ja alasajoja kustannussäästöjen vuoksi. Tiedostimme, että vain osa järjestelmissä olevista aineistoista oli mahdollista arkistoida Kelalle. Suuri osa niistäkin aineistoista mitä ei voitu arkistoida Kelalle edellytti lakisääteistä arkistointia. Järjestelmien alasajo ja tavoitellut kustannussäästöt olivat mahdollisia vasta, kun niillekin tiedoille löytyi joku arkistointipaikka. Näihin tarpeisiin Istekin Arkisto-palvelu vaikutti hyvältä ratkaisulta. Palvelun avulla pystyttiin yhtenäistämään arkkitehtuuria ja sen toiminnallisuudet vastasivat parhaiten tarpeitamme,” kertoo Keusoten ICT-projektipäällikkö Marika Vaara. Käytöstä poistuneiden järjestelmien alasajon ja tietojen hävittämisen jälkeen on päästy eroon järjestelmätoimittajille maksettavista ylläpitokustannuksista. Työn tehokkuus on myös parantunut, kun vanhojen järjestelmien sovellusasiantuntijat voivat nyt keskittyä keskeisimpiin työtehtäviin eikä tarvitse tukea silloin tällöin käytettävien järjestelmien käyttäjien työtä. ”Ensimmäisen arkistointiprojektin käynnistyttyä aloimme vasta hahmottamaan mihin kaikkeen Arkistointi-palvelua voisikaan hyödyntää. Uusia käyttökohteita löytyi useita,” jatkaa Vaara. ”Karkkiin on arkistoitu myös digitoitua aineistoa, jolloin on vapautettu metrikaupalla hyllytilaa muuhun käyttöön ja päästään eroon tiloista, joilla ei ole ollut muuta käyttöä kuin varastoida papereita. Paperivarastot myös sijaitsivat usein kaukana arkistonhoitajien työpisteestä, jolloin aineistojen noutoon ei tarvitse enää käyttää tunteja tai jopa päiviä työaikaa. Arkistonhoitajien työturvallisuus on myös parantunut, kun aineistoja ei tarvitse käsitellä vanhoissa tiloissa, joissa voi olla mahdollisia sisäilmaongelmia,” kommentoi Keusoten tiedonhallinnan erityisasiantuntija Sari Kuha-Kanerva. Tietoturvallisempaa arkistointia ja parempaa asiakaspalvelua   Istekin Arkisto-palvelu on tietoturvallinen valinta. Palvelu noudattaa tietoturvan parhaita käytänteitä ja sinne on helppo tuoda aineistoja. Palvelu huomioi esimerkiksi lakisääteiset tietojen säilytysajat ja säilytysajan päätyttyä tiedot poistetaan arkistosta. ”Erilaisten dokumenttien ja aineistojen hallinnoijien on mahdollista viedä itse Karkkiin aineistoja, joka tehostaa kaikkien toimintaa. Aineistojen vieminen on tehty helpoksi,” kertoo Kuha-Kanerva. Potilaiden palvelu on myös parantunut, kun uusi arkistointipalvelu mahdollistaa tietojen helpomman ja nopeamman käsittelyn. Kuha-Kanerva jatkaa: ”Keusoten Karkki-arkistolla pystytään tarjoamaan käyttäjille mahdollisuus hakea vanhoja tietoja tarvittaessa potilastyön tueksi sekä palvellaan asiakkaita vastaamalla heidän esittämiin tietopyyntöihin.” Sujuvaa yhteistyötä asiakkaan ja ratkaisuarkkitehdin välillä   Arkisto-palvelun projekteissa on ollut mukana Istekin ratkaisuarkkitehti ja asiakkaan projektiryhmä. ”Ratkaisuarkkitehti suunnittelee toteutukset yhdessä asiakkaan kanssa, jotta varmistetaan räätälöity ja asiakkaan tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla vastaava kokonaisratkaisu. Asiakkaan toiminnan laaja ymmärrys sujuvoittaa yhteistyötä,” kommentoi Istekin liiketoimintapäällikkö Ari-Pekka Häyrynen. ”Yhteistyö Keusoten kanssa on toiminut saumattomasti, ja tästä on esimerkkinä se, että ratkaisuarkkitehdin työtä on haluttu ostaa tunnistettujen tarpeiden lisäksi kaksi henkilötyöpäivää kuukaudessa toistaiseksi tunnistamattomia tarpeita varten,” Häyrynen jatkaa. ”Arkistointiprojekteja on tehty nyt kahden vuoden ajan, jonka aikana tietämys puolin ja toisin on kasvanut. KeuSotelle on nimetty Istekiltä oma teknisen puolen asiantuntija, eli ratkaisuarkkitehti. Ratkaisuarkkitehti ehdottaa ratkaisuja ja rakenteita järjestelmään uusien aineistojen arkistointien myötä. Olemme olleet tyytyväisiä siihen, että Keusoten aineistojen asiantuntijat ovat päässeet vaikuttamaan Karkin rakenteeseen ja toimivuutta on testattu yhdessä. Saumaton yhteistyö on tärkeää kymmenissä arkistointiprojekteissa,” kertoo Keusoten Arkistointi-projektien projektipäällikkö Raija Rahkila-Bergström.

Istekin Arkisto-palvelu helpottaa arkistointityötä ja tuo kustannussäästöjä Read More »

Kuvituskuva, jossa tiimiläisiä on kerääntynyt pöydän ympärille ja pöydällä on iPad ja muistiinpanoja, joita he osoittavat.

Inhousen työllisyysvaikutukset leviävät laajalle

Istekki Oy selvitti toimitusverkostonsa yritysrakennetta ja toimintansa työllisyysvaikutuksia. Yhtiön oman 1400 henkilöstön lisäksi yhtiö työllistää yli 1000 henkeä toimitusverkostossaan Suomessa. Yhtiön toimitusverkostoon kuuluu kaikkiaan noin 1400 yritystä.  Istekin teettämässä analyysissä haluttiin selvittää, minkä kokoisia yrityksiä kuuluu yhtiön toimitusverkostoon vuoden 2023 ostolaskudatan valossa. Tarkasteluun otettiin yli 10.000 euroa laskuttavat toimittajat. Toimittajat luokiteltiin Tilastokeskuksen kriteerien mukaisesti liikevaihdoltaan suuriin (yli 50 M€), keskisuuriin (10-50 M€), pieniin (2-10 M€) ja mikroyrityksiin (alle 2 M€). Kaikkiaan yrityksiä oli tarkastelussa 380 kpl. Yrityskokoluokat Istekin toimitusverkostossa olivat seuraavat:  Suuret yritykset 22 %  Keskisuuret 23 %  Pienet 29 %  Mikroyritykset 26 %  Istekki toimii sidosyksikköperiaatteella omistajiensa strategisena kumppanina ja palvelujen tuottajana tai järjestäjänä. Aineiston perusteella voi päätellä, että kaiken kokoisilla yrityksillä on mahdollisuus päästä Istekin toimittajaksi. Myös toteutuneiden kilpailutusten perusteella julkisia hankintoja on tarjolla paljon Istekin toimesta, sillä North Patrolin tekemässä analyysissa ”Julkiset IT-hankintailmoitukset 2023” todettiin, että vuonna 2023 vain Helsingin kaupunki oli tehnyt enemmän tarjouspyyntöjä kuin Istekki.     Istekin työllisyysvaikutus on lähes 2400 henkilötyövuotta  Istekin työllisyysvaikutus oman henkilöstön lisäksi on 988 henkilötyövuotta. Kaiken kaikkiaan Istekin työllisyysvaikutus on siis lähes 2400 henkilötyövuotta, kun huomioidaan Istekin oma henkilöstö sekä selvityksessä mukana ollut toimitusverkosto. Alle 10 000 euron vuosilaskutusta toteuttavia toimittajia on tuhatkunta, jotka eivät olleet mukana selvityksen lähtöaineistossa. Suuri osa tuosta toimittajakunnasta on pieniä ja mikroyrityksiä. Myös näiden toimijoiden kautta tuomme monelle työtä Suomessa.  Työllisuusvaikutuksen toteutti Timo Kivistö Consulting Oy. Laskennan pohjana selvityksessä oli Tilastokeskuksen yritystilasto. Kokonaisvaikutukset laskettiin Tilastokeskuksen panos-tuotos-mallilla, joista ilmenee myös toimittajien välilliset työllisyysvaikutukset. Mallissa otetaan huomioon toimittajan käyttämien resurssien (alihankinnat, tietoverkot, ICT-laitteet, yrityksen epäsuorat hankinnat) työllisyysvaikutukset. Ohjelmistoliiketoiminnassa se tarkoittaa yhden välittömän henkilötyövuoden lisäksi noin 0,5 henkilötyövuotta toimittajan käyttämien resurssien kautta. 

Inhousen työllisyysvaikutukset leviävät laajalle Read More »

Kuvituskuva. Mobiililaite ja terveydenhoitoon liittyviä ikoneita ympärillä.

Enemmän samalla rahalla – yhteistyöllä tehokkaita etähoidon palveluita hyvinvointialueiden tarpeisiin

Löysimme tavan yhtenäistää ja nykyaikaistaa etähoidon palveluita yhteistyössä Pirkanmaan ja Pohjois-Savon hyvinvointialueiden kanssa. Palvelun uudistaminen on tuonut asiakkaille kokonaiskustannuksiltaan kilpailukykyisen, modernin, helppokäyttöisen ja hyvin tuotteistetun palvelun. Samalla uudistettiin laitekanta, mikä tuo toimintaan selkeyttä ja nykyaikaisuutta. Etähoidon palvelun toimittajaksi valikoitui kilpailutuksen kautta Suvanto Care Oy. Etäkäyntiratkaisu pitää sisällään asiakkaan kotiin vietävän tablet-laitteen, johon organisaation ammattilainen pystyy tekemään videosoittoja, sisältötapahtumia sekä ryhmätoimintoja. Suvanto Caren etäkäyntiratkaisut ovat olleet käytössä vasta toukokuusta alkaen, mutta tuloksia on jo havaittavissa. Esimerkiksi Pohjois-Savon hyvinvointialueen loppukäyttäjien laitteiden ja palveluiden käyttöaste on kasvanut tasaisesti ja ylittää nyt jo aiemman käyttöasteen.  Pirkanmaan hyvinvointialueen asettamat tavoitteet tullaan todennäköisesti saavuttamaan loppuvuoden aikana, kun vahva sisältötapahtumien tuottaminen alkaa. ”Pirkanmaan hyvinvointialueen kotona asumista tukevissa palveluissa, vammaispalveluissa sekä kotikuntoutuksessa otettiin käyttöön koko Pirhan laajuinen Istekin kilpailuttama Suvanto Caren etähoivan ratkaisu kevään 2024 aikana. Palveluntuottajan vaihto toteutettiin Pirhan ja Istekin tiiviinä yhteistyönä”, kertovat projektipäällikkö Anu Asmundela ja erikoissuunnittelija Pekka Saarivirta Pirkanmaan hyvinvointialueelta. Yhteistyötä alusta alkaen Istekki kilpailutti palveluratkaisun asiakasomistajilleen. Asiakkaiden ja loppukäyttäjien aidot tarpeet otettiin vahvasti huomioon suunnitteluvaiheessa. Projektin erityisenä haasteena oli suuri palvelua käyttävien loppuasiakkaiden määrä, joka on yhteensä noin 1200 henkilöä. Oman haasteensa aikatauluihin toi myös olemassa olevien Kuntahankintojen KLKH109-sopimusten päättyminen. Haasteiden kautta voittoon Vanhasta ympäristöstä siirtymiseen uuteen oli varattu oma aikansa, joka kuitenkin tiivistyi lopulta kahteen kuukauteen. Tämä johtui valituksesta markkinaoikeuteen. ”Saimme markkinaoikeudelta täytäntöönpanoluvan maaliskuussa 2024, jonka turvin saatoimme aloittaa yhtä aikaa kahden suuren asiakkaan yliheittojen toteuttamisen. Viimein aivan toukokuun 2024 lopussa tuli myös lopullinen päätös, jossa markkinaoikeus linjasi valituksen Istekin eduksi. Tämän jälkeen reilun kuukauden valmistelutyö sai vielä suuremman vaihteen päälle”, summaavat Istekin ratkaisuarkkitehti Jukka Suihkonen ja tuoteomistaja Petri Tikkanen. Siirtyminen uuteen järjestelmään oli tarkkaan suunniteltu projekti asiakkaan kanssa. Tuimme asiakasta siirryttäessä vanhasta palvelusta uuteen palvelualustaan ja rakensimme yhteistyössä vaihto-, koulutus- ja ylläpitoprosessin tätä varten. Projekti sujui joutuisasti hyvän ennakkosuunnittelun ja koordinoidun tekemisen vuoksi. Istekin vahva osaaminen etähoidon palveluista auttoi siirtymävaiheen toteuttamista. ”Kokonaisuutena yliheitto ja uuden ratkaisun käyttöönotto sujui aikataulupaineista huolimatta hyvin. Henkilöstön informointi ja koulutukset toteutuivat ajallaan. Laitevaihdot suunniteltiin osaksi kotihoidon normaaleja kotikäyntejä, jolloin hoitajien päivittäinen työmäärä ei lisääntynyt. Palveluntuottajan vaihtuminen aiheutti jonkin verran kysymyksiä ja ongelmatilanteita, mutta niistä selvittiin yhdessä ja kollegiaalisen tuen lisäksi Istekin tuki oli koko ajan saatavilla”, sanovat  Asmundela ja Saarivirta Pirkanmaan hyvinvointialueelta. Palvelun käyttö kasvussa Istekin kilpailuttaman etähoidon palveluiden laajentaminen ja palvelun käyttöprosentin kasvu olivat ilmeisiä onnistumisen mittareita. Tämä myös tarkoittaa, että asiakas saa enemmän samalla rahalla. Käyttäjien tyytyväisyys ja uuden käyttöliittymän ja -logiikan oppiminen toi vastuutiimeille luottoa järjestelmän hyödyntämiseen. ”Mielestäni muutos tehtiin hallitusti ja turvallisesti koko ajan tuotanto ja heidän tarpeensa huomioiden. Vaikka matkassa oli esteitä, saimme ne porukalla taklattua. Tuotannon osalta ei tullut palvelukatkoja ollenkaan, joka oli suurin yksittäinen onnistuminen koko muutoksessa. Koulutukset onnistuivat hienosti, ottaen huomioon kuinka paljon alueella oli erilaisia toimintatapoja tuottaa etähoivaa. Ongelmien ilmetessä yliheiton jälkeen kolmikanta työryhmä toiminnan avulla saimme joka viikko ratkaistua ongelma kerrallaan ja muutaman viikon jälkeen suurimmat ongelmat olivat historiaa”, kertoo projektipäällikkö Juho Rytkönen Pohjois-Savon hyvinvointialueelta. Aitoa yhdessä tekemistä, ideointia ja kehittämistä Asiantuntijat ovat olleet erittäin tyytyväisiä hyvin toimineeseen yhteistyöhön Suvanto Caren kanssa. Heidän näkemyksensä mukaan hankinta on hyvin onnistunut. ”Suvanto Caren kanssa toiminta ei ole alihankkija – jälleenmyyjä mallinen, vaan aitoa yhdessä tekemistä, ideoimista, kehittämistä. Heidän kanssa toimimme tiiminä, jonka tavoite on ollut alusta asti toimia avoimesti yhdessä ja tuottaa palvelua asiakastarpeet täyttävästi kehittäen. Toimittajan roolin merkitys tässä suhteessa on korostunut, koska olemme päässeet luomaan uudet toimintamallit, jotka vastaavat nykyajan tarpeita niin Istekillä kuin asiakasomistajilla”, kiittelevät Suihkonen ja Tikkanen.

Enemmän samalla rahalla – yhteistyöllä tehokkaita etähoidon palveluita hyvinvointialueiden tarpeisiin Read More »