Yhteiskuntamme tulevaisuus näyttää monella tapaa erilaiselta kuin olemme tottuneet näkemään sen nyt. Lisääntyvä kilpailu ja yhä nopeammin muuttuva toimintaympäristö pakottavat organisaatiot miettimään strategiaansa.
Tiedon arvo kasvaa ja tiedolla johtamisen merkitys korostuu. Myös asiakkaalla on enemmän valtaa kuin ennen. Aikaisemmin asiakkaat jonottivat tuotteita ja palveluja ja niitä tarjonneet saivat sanella pelin hengen.
Nykyään asetelma on toinen. Hyödykkeiden tarjoajat kilpailevat keskenään asiakkaista ja asiakkaasta onkin tullut se, joka määrittää, miten peliä pelataan. Tässä pelissä voittajia eivät suinkaan ole vahvimmat, vaan ne, jotka sopeutuvat nopeimmin muuttuneisiin olosuhteisiin. Hyvänä esimerkkinä tästä voisi olla hallituksen kaavailema valinnanvapaus. Siinä asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia vahvistetaan antamalla tälle oikeus valita itse, mistä hankkii omat sosiaali- ja terveyspalvelunsa. Valinnanvapauden myötä ao. palveluja tuottavat organisaatiot ovat velvoitettuja tuottamaan asiakkailleen tietoa palvelujensa saatavuudesta ja laadusta.
Kysymys kuuluukin, ovatko perinteiset palvelujen tarjoajat valmiita kritiikkiin ja kilpailuun?
Digitaalisuus on kiihdyttänyt muutoksen nopeuden moninkertaiseksi. Älykkäät robotit ja muut teknologiaan liittyvät muutokset kiihdyttävät sitä entisestään.